Esimerkkitehtävät tieteellinen artikkeli

Psykologian ja logopedian valintakokeen ennakkomateriaalin opiskelua tukeva harjoitustehtävä

Tässä tehtävässä pääset harjoittelemaan tieteellisen artikkelin lukemista ja opiskelua kahdella tavalla: Ensimmäiset 6 tehtävää opettavat tieteellisen artikkelin rakenteen ymmärtämistä ja ylipäätänsä englanniksi kirjoitetun tieteellisen tekstin lukemista. Näiden tehtävien tarkoituksen on avointen kysymysten muodossa opettaa tieteellisen artikkelin systemaattisesta lähestymistä sekä antaa vinkkejä siihen, millaisista asioista on hyvä tehdä muistiinpanoja. Kun olet tehnyt ensimmäiset viisi harjoitustehtävää, lue artikkeli vielä 2-3 kertaa läpi. Siirry tämän jälkeen valintakoetyyppisten tehtävien pariin. Nimensä mukaisesti pääset seuraavassa kahdeksassa tehtävässä harjoittelemaan sen tyyppisiä tehtäviä, joita valintakokeen ennakkomateriaalista on ollut psykologian ja logopedian valintakokeessa. Kuinka hyvin artikkelin sisältö on jäänyt mieleesi?

Seuraavista linkeistä pääset avaamaan tehtävissä hyödynnettävän artikkelin sekä artikkelin ymmärtämisen tueksi annetut ydintermit.

Esimerkkiartikkeli

Ydintermit esimerkkiartikkeli

Avoimet kysymykset

  1. Mikä Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen tavoite on pelkän tiivistelmän perusteella?

  2. Mikä Cumminsin ym. (2020) artikkelin johdannossa on oleellista?

  3. Mitkä ovat Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen tutkimuskysymykset?

  4. Millaisia rajoituksia Cumminsin ym. (2020) tutkimuksella artikkelin mukaan on?

  5. Tämä kysymys koskee Cumminsin ym. (2020) artikkelin tulososuutta. Mitä haastatellut kertovat toivovansa muiden vuorovaikutukselta?
  6. Mitä olennaista Cumminsin ym. (2020) artikkelin pohdintakappaleessa todetaan yksilölliseen puheterapiaan (SLT) liittyen?

Valintakoetyyppiset kysymykset

Seuraavat kysymykset ovat luonteeltaan oikein/väärin-väittämiä. Koeta vastata väittämiin ilman artikkelin apua. 

Oikein vai väärin?

  1. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksessa suurin yksittäinen ryhmä tutkittavia oli 45-54-vuotiaiden ryhmä.

  2. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen vastaajat edustivat useita etnisiä ryhmiä.

  3. Cumminsin ym. (2020) artikkelissa kerrotaan havoittuvuuden (vulnerability) tunteesta, joka joillakin tutkittavilla oli seurausta mm. vaikeuksista jakaa tietoa vuorovaikutustilanteissa terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

  4. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen tulosten mukaan autistiset henkilöt kokivat vuorovaikutuksessa haasteita niin sisäisten kuin ulkoistenkin tekijöiden vuoksi. Yhtenä esimerkkinä ulkoisista tekijöistä esiin nostettiin keskustelukumppani.

  5. Kaikki Cumminsin ym. (2020) tutkimukseen osallistuneet kertoivat kaipaavansa tukea henkilökohtaisen elämän alueisiin, kuten työhön tai romanttisiin suhteisiin.

  6. Cumminsin ym. (2020) artikkelin mukaan puheterapialla voisi esimerkiksi vaikuttaa siihen, miten hyvin ollaan tietoisia eroavaisuuksista vuorovaikutuksessa.

  7. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen taustakyselyssä käytettiin neliportaista asteikkoa, jossa pienin luku tarkoitti ”melkein aina totta” ja suurin luku ”ei totta”.

  8. Cumminsin ym. (2020) artikkelin mukaan Miltonin tuplaempatia-ongelma (The Double Empathy Problem) korostaa vuorovaikutuksen kahdensuuntaista luonnetta. Tämän vuoksi on välttämätöntä ottaa huomioon yksilön lisäksi myös laajempi kokonaisuus.