Ratkaisut: Tieteellinen artikkeli valintakoetyyppiset tehtävät

Psykologian ja logopedian valintakokeen ennakkomateriaalin opiskelua tukeva harjoitustehtävä

Tältä sivulta löydät artikkeliharjoittelun valintakoetyyppisten kysymysten esimerkkitehtävän ratkaisut. Kun käyt ratkaisuja läpi, pidä artikkeli mukanasi. Katso sieltä, mistä vastaukset löytää ja vertaa samalla omia ratkaisujasi mallivastauksiin. Osasitko vastata kaikkiin kysymyksiin? Kuinka moneen kysymykseen tiesit vastauksen ja kuinka moneen jouduit arvaamaan vastauksen? Tällainen analysointi on valintakoetta varten tärkeää, koska valintakokeessa väärästä vastauksesta useimmiten tulee pistevähennyksiä.
Alta löydät vielä sekä esimerkkiartikkelin että siihen liittyvät ydintermit.

Esimerkkiartikkeli

Ydintermit esimerkkiartikkeli

Valintakoetyyppiset kysymykset -ratkaisut

Oikein vai väärin?

  1. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksessa suurin yksittäinen ryhmä tutkittavia oli 45-54-vuotiaiden ryhmä.

    Ratkaisu:

    Oikein, tämän vastauksen löydät sivun 4 taulukosta. 18 vastaajasta 45-54 vuotiaita oli 33,3 %.

  2. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen vastaajat edustivat useita etnisiä ryhmiä.

    Ratkaisu:
    Oikein, tämän vastauksen löydät sivun 4 taulukosta. Vasemmalla näkyy etnisen ryhmän nimi, oikealla taas määrä.

  3. Cumminsin ym. (2020) artikkelissa kerrotaan havoittuvuuden (vulnerability) tunteesta, joka joillakin tutkittavilla oli seurausta mm. vaikeuksista jakaa tietoa vuorovaikutustilanteissa terveydenhuollon ammattilaisten kanssa.

    Ratkaisu:

    Oikein. Vastaus löytyy sivulta 8, teeman 4 tuloksista kertovan kappaleen loppupuolelta.

  4. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen tulosten mukaan autistiset henkilöt kokivat vuorovaikutuksessa haasteita niin sisäisten kuin ulkoistenkin tekijöiden vuoksi. Yhtenä esimerkkinä ulkoisista tekijöistä esiin nostettiin keskustelukumppani.

    Ratkaisu:

    Oikein, vastaus löytyy helpoiten sivulta 8 pohdintakappaleesta. Tekstissä todetaan, että vuorovaikutus/keskustelu/kommunikaatio-kumppani (communication partner) oli tärkein tutkimuksessa esiin noussut ulkoinen tekijä, joka vaikuttaa vuorovaikutukseen.

  5. Kaikki Cumminsin ym. (2020) tutkimukseen osallistuneet kertoivat kaipaavansa tukea henkilökohtaisen elämän alueisiin, kuten työhön tai romanttisiin suhteisiin.

    Ratkaisu:
    Väärin, vastaus löytyy helpoiten sivuilta 8-9, alkaen aivan sivun 8 lopusta ja jatkuen hieman sivulle 9. Artikkelissa todetaan, että jotkin tutkimukseen osallistujista kertoivat kaipaavansa tukea myös näihin elämänalueisiin liittyviin asioihin, mutta kaikki osallistujat eivät osoittaneet haluavansa tai tarvitsevansa tällaista tukea. 

  6. Cumminsin ym. (2020) artikkelin mukaan puheterapialla voisi esimerkiksi vaikuttaa siihen, miten hyvin ollaan tietoisia eroavaisuuksista vuorovaikutuksessa.

    Ratkaisu:
    Oikein. Tähän löytyy vastaus helpoiten sivulta 2, harmaalla pohjalla kirjoitetusta laatikosta sivun yläreunasta. Tässä laatikossa tiivistetään lyhyesti, millaisia hyötyjä tutkimuksella voisi olla kliinisen työn kannalta.

  7. Cumminsin ym. (2020) tutkimuksen taustakyselyssä käytettiin neliportaista asteikkoa, jossa pienin luku tarkoitti ”melkein aina totta” ja suurin luku ”ei totta”.

    Ratkaisu:
    Väärin, tämä kysymys vaatii tarkkaa lukemista: tutkimuksen taustakyselyssä käytettiin kyllä neliportaista asteikkoa, mutta pienin luku eli 1 tarkoitti ”ei totta” ja suurin luku eli 4 ”melkein aina totta”. Kysymyksessä nämä ovat siis väärinpäin. Vastaus löytyy sivulta 3 ”Background questionnaire” -otsikon alta.

  8. Cumminsin ym. (2020) artikkelin mukaan Miltonin tuplaempatia-ongelma (The Double Empathy Problem) korostaa vuorovaikutuksen kahdensuuntaista luonnetta. Tämän vuoksi on välttämätöntä ottaa huomioon yksilön lisäksi myös laajempi kokonaisuus.

    Ratkaisu:

    Oikein, vastaus löytyy helposti aivan artikkelin lopusta sivulta 10. Artikkelissa mainitaan Miltonin (2012) kehittämä Double empathy problem -teoria ja todetaan sen korostavan vuorovaikutuksen kahdensuuntaista luonnetta, ja tämän vuoksi on välttämätöntä (imperative) katsoa yksilöä pidemmälle – toisin sanottuna otettava huomioon laajempi kokonaisuus. 

    Miltonin teoriasta puhutaan myös sivulla 8, Discussion-kappaleessa, mutta pelkästään tämän perusteella kysymykseen on vielä hankala vastata.

Haluatko harjoitella lisää psykologian ja logopedian valintakokeen ennakkomateriaalin julkaisua varten? Psykologiavalmennuksen ja logopediavalmennuksen valmennuskursseilla harjoitellaan sekä tieteellisten tekstin luku- että muistiinpanotekniikkaa, ennakkomateriaalin opiskeluun liittyvää aikapainetta että valintakokeessa esiintyviä erilaisia tehtäviätyyppejä. Lisäksi valmennuskurssien harjoituskokeissa pääset harjoittelemaan sekä ennakkomateriaaliin julkaisuun liittyvää aikapainetta että varsinaista kolmen tunnin koeaikaakin. Valmennuskurssin viimeinen harjoituskoe rakennetaan kevään valintakokeen ennakkomateriaalin ympärille, jotta kurssilaiset pääsevät harjoittelemaan ennakkomateriaalista tehtyjä kysymyksiä jo ennen varsinaista valintakoetilannetta. Lue lisää valmennuskursseistamme!